Czytelnia

 

Zapraszamy do czytelni

"Schudnij z głową":

 

 

Skuteczność odchudzania tkwi także w psychice

Co zrobić aby odchudzanie było skuteczne? Takie pytanie zadaje sobie wiele osób w Polsce. Ponad połowa Polek ma nadwagę. Z badań wynika, że 91 procent z nich stosuje różnego rodzaju diety. Niestety, w przeważającej części, nawet jeśli uda się im zrzucić kilka zbędnych kilogramów, najczęściej występuje efekt jo-jo – powrót do poprzedniej wagi, a często nawet jej przekroczenie. Problem oczywiście nie dotyczy tylko kobiet.

czytaj więcej


 

Kompulsywne objadanie się

 

Często nadwaga lub otyłość nie jest jedynie wynikiem zamiłowania do słodyczy, ale nieradzenia sobie z otaczającym nas światem lub problemów emocjonalnych. Zajadamy stres, uciekamy od problemów w bezpieczny świat jedzenia, pocieszamy się, nie umiemy przestać, deficyty emocjonalne rekompensujemy sobie jedzeniem. Zdarza się także, że tusza jest tarcza ochronną, za którą czujemy się bezpiecznie. W konsekwencji tyjemy. Chcemy się odchudzić, ale to się nie udaje - nic dziwnego - trzeba poradzić sobie z przyczynami, a nie skutkami. Tu potrzebna jest terapia - indywidualna lub grupowa. Gdy nauczymy się radzić sobie z problemami i z emocjami - spadek wagi przyjdzie sam, bo zajadanie problemów nie będzie nam już potrzebne.


 

Ortoreksja: kiedy zdrowe przestaje być bezpieczne

 

Ortoreksja nie funkcjonuje jako „oficjalne” zaburzenie odżywiania - nie została uwzględniona w klasyfikacji DSM wydawanej przez Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne, jednak termin sformułowany w 1997 roku przez Stevena Bratmana, który można zdefiniować jako „niezdrową fiksację na punkcie zdrowego odżywiania” w ostatnich latał stał się obiektem badań i publikacji naukowych.


 

 Wpływ reklam żywności w mediach na problem otyłości u dzieci (część I)

 

Epidemia otyłości u dzieci stała się ogólnospołecznym problemem zdrowotnym, który podwyższa możliwość zachorowania na poważne schorzenia, zwiększa śmiertelność, a także sprzyja wzrostowi kosztów społecznych i ekonomicznych związanych z leczeniem i funkcjonowaniem w społeczeństwie. Liczba otyłych dzieci w Stanach Zjednoczonych wzrosła w ciągu ostatnich dwudziestu pięciu lat trzykrotnie. Około 20% młodych Amerykanów cierpi na nadwagę z tendencją do otyłości. Otyłość u dzieci przekłada się bezpośrednio na kłopoty ze zdrowiem w wieku dorosłym i sprzyja występowaniu chorób takich jak: cukrzyca, choroba wieńcowa czy niektóre formy nowotworu. W związku z powyższym, zapobieganie tym schorzeniom musi skupić się wokół redukcji tendencji do wzrostu wagi u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.



Wpływ reklam żywności w mediach na problem otyłości u dzieci (część II)

 

Najbardziej narażone na szkodliwy wpływ reklam niezdrowej żywności są dzieci pomiędzy 8 i 12 rokiem życia. Niestety jest to okres najbardziej dynamicznego rozwoju. Wobec tego, po pierwsze właściwie i racjonalne odżywianie się jest kluczowe dla prawidłowego wzrostu i rozwoju organizmu. Po drugie, w tym wieku dzieci zaczynają przyjmować własne postawy, a także kształtować nawyki i przyzwyczajenia. Natłok reklam promujących niezdrowe nawyki żywieniowe nie sprzyja kształtowaniu właściwych postaw związanych z odżywianiem, zwłaszcza w kontekście ogromnej roli telewizji w życiu dzieci i młodzieży.